Saturday, June 24, 2006

Bibeltroende mot kunskapssamhället

Den djupa konflikten i det amerikanska samhället över föreställningen om jordens och människans tillblivelse är väl känd. Stadigt har i USA över 50 % sagt sig tro på bibelns berättelse om att Gud skapade världen under sju, nog så arbetsamma, dagar. Darwins teori om evolutionen förnekas. Evolutionsteorin är idag välutvecklad och stadigt förankrad i vetenskapssamhället. Den är väl bevisad och ger en myckenhet av viktig och nödvändig kunskap om människans utveckling och om människans plats i det ekologiska systemet.

Bibelns skapelseberättelse och evolutionskunskapen står emot varandra. Skapelseberättelsen lär ut att människan är Guds avbild och därtill skulle vara en skapelsens krona. Evolutionsteorin däremot, lär oss att människan, som arten idag fungerar är ett resultat av sex- sju miljoner års utveckling från apa via homonoider till människa – homo sapiens. Som denna art har vi funnits i ca 130 000 år. Människan är en ung art, sett i evolutionens episka tidsrymder.

Men religionen predikar alltså annorlunda. Bibeltroende står mot kunskapssamhälle och modernitet. Mysticism mot rationalitet. Detta har lett till svåra konflikter både inom skolväsende och rättsväsende i USA. Men också som vi vet på många andra platser runt vår jord.

Vad vi inte visste var att också här i Sverige inte mindre än dryga 30 % av befolkningen tyr sig till Bibelns skapelseberättelse snarare än evolutionsteorin. Det visade en SIFO-undersökning i veckan. Detta är chockerande siffror. Det innebär att människor uppfostras och utbildas utifrån helt skilda föreställningsramar och utgångspunkter i vårt samhälle. Det är i ljuset av detta som man också måste se Mette Fjelkners angrepp på kyrkliga friskolor för någon vecka sedan. Fjelkner är förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund.

Alla människor på jorden levde en gång i symbios med sin omgivande natur. Vi levde i små flockar som samlare och jägare. Några få spillror av dessa folk har överlevt in i våra dagar, bl a sanfolket i Kalahariöknen. Vid den tid de första människorna utvandrade från Afrika beräknas vi ha varit ca 8 miljoner individer. För 10 -12 tusen år sedan byggde människan de första byarna och städerna och började därmed fjärma sig från sitt totala beroende av den natur vi lever i.

Vid Jesu födelse uppgick mänskligheten till ca 200 miljoner individer. Den kristna religionen, islam och judendomen har alltså bara mellan 3 – 4000 och 1 300 år på nacken. Vi är nu 6,5 miljarder människor på jorden. Dessa skapelsens kronor är på god väg att bryta ner de ekologiska förutsättningarna för sin egen överlevnad. Föreställningen om att vi, människorna, skulle vara särskilt utvalda och stå över allt annat levande, har lagt grunden för föreställningen att resten av naturen skulle stå till vårt förfogande. Att den vore en Guds gåva till människan. Människans historia över de senaste tusen åren är en historia om erövring och exploatering, mycket ofta i en Guds namn.

Alltfler inser att vi måste se människan som den del hon är i ett större ekologiskt system. Hennes intelligens ger henne ett särskilt ansvar.
En rationell och kunskapsbaserad miljö- och klimatpolitik kan inte utvecklas och genomföras på skapelseberättelsens grund. Detta visas också i den amerikanska oförmågan att forma en sådan. Bush maktbas vilar ju tungt på de religiöst fundamentalistiska grupperna.

Bokstavstroende är ingen god kunskapsgrund för att lösa vår tids allt mer komplexa systemfrågor. Einstein sade en gång: Gör saker och ting så enkla som möjligt, men förenkla inte.

Insikt och kunskap behöver inte stå i motsats till humanistiska värderingar som också kan vila på en religiös och andlig övertygelse.

Bo Ekman