Hösten 1920 antog Sveriges
Riksdag enhälligt en motion framlagd av socialdemokrater och bondeförbundare om
att inrätta ett rasbiologiskt institut vid Uppsala Universitet. Det skulle bli
det första i sitt slag i världen. Alla partier var ense så någon formell
omröstning behövde inte verkställas.
Motionen var skriven av en
Hjalmar Lundborg. Han blev institutets chef mellan år 1922 och 1935. Institutet
fick sina lokaler i självaste dekanhuset, alltså den teologiska fakulteten.
Institutet verkade för så
kallad rashygien: hålla den svenska folkstammen ren och hel. Ett led i detta
blev det så kallade eugenikprogrammet, som pågick mellan 1934 och ända fram
till 1976. Under detta program steriliserades 63 000 personer, som inte
ansågs lämpliga att föda barn. Omkring hälften antas ha tvångssteriliserats,
framför allt unga kvinnor.
Rasismens rötter sitter
djupt är djupt sammanvävd med den svenska historien. Ett exempel är en skrift utgiven
av Svenska Turistföreningen om ”De svenska fjäll-lapparna”, som utgavs 1947
beskrivs ”lappen” som lynnig, glad och godmodig men också känd för sin slughet
och närighet. Författaren citerar en ”film-man”, som menade ”att förhandla med
en lapp är som att förhandla med tio judar samtidigt”.
Här i Dalarna fick
rasantropologen Bertil Lundman publicera sina uppsatser om skallmätningar och
rasbestämningar av befolkningen i olika Siljans-socknar under mer än tio års
tid, ända in på 1940-talet.
I Gustaf Näsströms klassiker
om ”Dalarna som svenskt ideal” (1937) återfinns en mycket välskriven uppsats om
Gustaf Ankarcrona. Han beskrivs som en genom livet ”aggressiv antisemit”. Han
bjöds därför aldrig hem till Anders Zorn, vars hustru Emma var judinna. Ankarcrona
var den självutnämnde stamhövdingen, bärare av tidens idolisering av svenskhet
och allmoge. Ankarcrona grundade den svenska moderna hembygdsrörelsen som blev
en konstruktiv motkraft mot industrialiseringens svep över land och bygd. När
Ankarcrona dog 1933 hade han porträtt av Hitler och Hindenburg på skrivbordet i
sitt hem på Holen i Tällberg. Ankarcrona var en del av en tidsanda som
havererade i Andra Världskrigets kaos.
Men, återigen hårdnar kampen
om vem som ska få räknas som svensk, ska få bo här, om vilka värderingar som
ska få råda. Den pågående migrationen driver fram nya frågeställningar. Ankarcrona
fick äran att formulera devisen för Vasaloppet år 1923. Den blev: ”I fädrens
spår för framtids segrar”. Med tanke på Vasaloppets internationalisering och
deltagarnas etniska mångfald kanske devisen borde moderniseras till ”Ur fädrens
spår för framtids segrar”. Den fråga som blir alltmer påtaglig och viktig för
alla nationer att ge svar på är den om hur vi i hela världen ska kunna leva
tillsammans. Något alternativ gives inte.
För omkring 100 000 år
sedan fanns minst 6 olika varianter på arten Homo. Nu återstår det endast en –
Homo Sapiens.
Publicerad i Dalarnas Tidningar 2015-04-08
Publicerad i Dalarnas Tidningar 2015-04-08